Sa ei ole sisse loginud.
Hei!
Olen juba ammu imestanud, et kas olen mina vigase silmanägemisega vï on asi millegis muus, aga minu silmale on väga paljud pildid siin lehel sellise kergelt kreemika-sooja tooniga. Toon on väga ilus, aga õige-õige pisut ebaloomulik. Mul tekkis peale mitmete exifite vaatamist (ja ka enda kogemusel) tunne, et sellist asja teevad ehk Canoni kaamerad miskis seades? Nt. kui üritada valgebalanss varjule või pilvisele ilmale seadistada. Eriti näeb seda suurematelt valgetelt pindadelt. Küsimus tekkis üles, üritades enda pilte loomulikuks saada. Märgin järgnevalt suvaliselt ära mõned pildid viimase nädala valikust ja vaadake, kas tundub see värvigamma teile kahtlaselt tuttav ja sarnase ülesehitusega (ehkki üsna kena):
http://www.looduspilt.ee/?page=pilt&id=17047
http://www.looduspilt.ee/?page=pilt&id=17046
http://www.looduspilt.ee/?page=pilt&id=17044
http://www.looduspilt.ee/?page=pilt&id=17034
http://www.looduspilt.ee/?page=pilt&id=17007
http://www.looduspilt.ee/?page=pilt&id=16981
http://www.looduspilt.ee/?page=pilt&id=16978
Ma ei kritiseeri üldse pilte, millest mitmed on väga suurepärased, vaid tunnen muret, kas äkki on Canon leiutanud miski "inimestele potentsiaalselt meeldiva" värvilahenduse algoritmi, mis mingi seades pildi kergelt seepiasoojaks toonib. Mõningal juhul võib tõesti olla tegemist madala õhtuvalguse jms.-ga, aga see toon on erinevatel autoritel (ka mul endal) niivõrd ühtemoodi, et on hakanud mind viimasel ajal juba veidi painama. Nagu öeldud "3. planeedi saladuses": "Liiga ilus on kõik - aiman halba!"
Ehk on kellelgi selle kohta arvamus?
Eemal
Olen ise ka sama asja tähele pannud.
Eriti ilus sinine on minuarust Olympusel.
Eemal
ma arvasin et oly sine on möödanik.
Eemal
Olympusel oli minu mäletamist hoopis lilla, mis tegi Olympusest Olympuse. Seebikatel siis. Ka üks põhjus, miks mitte Olympust osta. Oli siis. Praeguse aja kohta jään vastuse võlgu.
Mis puutub Jyrka teemapüstitusse, siis ma olen ise ka tähele pannud, et selline probleem on. Ma pole seda küll lükanud kaameratootja kapsaaeda, vaid rohkem autorite kapsaaeda. Kuna viidatute all oli ka Remo pilt, siis tuli kohe meelde juhus, et ma ise just hiljuti kommenteerisin ühte tema pilti ja avaldasin arvamust nagu oleks valge tasakaal liiga kollane:
http://www.looduspilt.ee/index.php?page … p;id=16921
Ma usun, et asi võib olla inimestes, kes usaldavad valge tasakaalu automaatväärtust, mida konvertimisproge kohe pakub. Pooltel juhtudel tuleb seda paarsada kelvinit siia-sinnapoole nihutada. Vahel ka rohkem.
Minu veendumus on, et pilte tuleb töödelda esimesel võimalusel pärast pildistamist, siis on situatsioon täpselt meeles ja saab tasakaalu paika ja ei teki nihkeid. Hiljem enam ei mäleta. Aga see värvitunnetus tuleb ka pikkamööda. Alguses kui ei näe, siis pole muret, aga kui hakkad nägema, siis tunduvad pooled pildid valed olevat. Ja seda kõrvalseisjana mõeldes, teadmata tegelikku olukorda. Mul tuli värvitunnetus umbes kahe aasta eest. Või noh see, mida ma praegu värvitunnetuseks pean. Võib olla kahe aasta pärast ütlen, et ma ei teadnud kaks aastat tagasi tuhkagi.
Eemal
Eks sulgi mõned kahtlased pildid galeriis
Eemal
Canoni puhul on meeldiv võimalus tuunida pilt omale sobivasse värvitooni
menüüpunktist WB shift abil.Võtad ühe astme jagu purpurit maha ja sellega
lisad rohelist ja ongi pilt neutraalne.See aparaadi võimalus teeb ka lihtsamaks
fotolabori töö seszt erinevad laborid annavad nullseades ikkagi erineva tooniga
pilte.Miskipärast on sellist näitlikku ja mugavat värvi tuunimise meetodit võimalik
leida ainult Canonil ja PentaksD10l aga Nikon purpuri ja rohelise suunas parandust
ei võimalda
Eemal
@Jyrka praegu jah tunnen, et tajun lillat, mis tekib pimedates situatsioonides, kollane on raskem.
See shift on jpg meeste pärusmaa. RAWle ei anna see midagi. Ja isegi jpgs läheb valesti, sest kaamera lihtsalt tõlgendab valesti. Ühesõnaga seda funktsiooni ei soovita kellelegi.
Eemal
Alates RAW kasutamisest on pildi tonaalsus ainult ja ainult tegija silma ja monitori vaheline (sala)suhe.
Vaadates ülaltoodud pilte ja teades ühte autoritest, kelle kodune monitor läheb just vahetusse Eizo vastu, julgen väita, et "kreemjate toonide fenomen" saab alguse kasutatavate monitoride kalibreerimisest.
Tundes Canon profiile ja olles ise 5D ja 30D profiile teinud saan sama julgelt väita, et kreemjad toonid ei saa alguse Canoni laboritest või tehasest. Puhas Eestimaine toode.
Eemal
Julgen väita, et mingil määral saab küll. Sest selline toon tekib eelkõige vähemalt minul siis, kui ma RAW-d konvertides WB-s midagi ei muuda ja seadistatud on aparaat poolautomaatseadetele nt. "vari" või "pilv".
Kuigi, teisest küljest äkki ongi nii, et Jaapanis on looduses toonid teised ja eestimaine "pilv" ongi jaapani automaatpilditöötlusalgoritmile liiga soe. Siis on jah eestimaine toode
Eemal
Jyrkale, ka teistele. "Vari" või "pilv" pole WB poolautomaatseaded. Väga konkreetsed seaded, WB värvustemperatuur on Canonil puhul : pilv=6000K, vari=6800K, ja päike=5200K. Valides päikevalguses (5200K) pildistades ühe nimetatutest, oled ise RAW-s midagi mitte muutes konvertori väljundis värvustemperatuuriga "kreemi sõitnud". Silma eraldusvõime tonaalsuse erinevust märgata algab ca 100K-st. Ka "päikesevalguse" värvustemperatuur pole üheselt määratud, sõltub laiuskraadist ja muudest faktoritest. Mõningatel juhtidel loetakse standardiks 5780K. Üks faktor, mis mõjutab WB pildil on vaatamata kere täpsele sedistusele objektiivi WB. "Soe" ja "külm" objektiiv olid vanal filmiajal käibelolevad mõisted. Näiteks vene lainurk Zenitar 16mm on 500K võrra "soojem", silmaga täiesti nähtav.
"Õige" WB on rangelt võetuna igapäevases digifotograafias ja eriti välitingimustes filosoofiline mõiste. 99% looduspilt.ee esitatud fotodest on "vale" WB-ga. Eriti päikeseloojangupildid. Teatavasti on päikeseloojangu WB kusagil 3000K. Kes teist on keeranud päikeseloojangut pildistades WB "tungsteni" peale ? Kes on korra keeranud, see teab et pilti pole siis emotsionaalselt ollagi. Kokkuvõtteks siis, et "õiget" WB saab ainult täpsete mõõtetingimustega paika panna, stuudiotingimustes ja teatud eesmärkidel. Seega jääb digikerel või konvertimisel WB seadistamine looduspildistamisel abivahendiks levelite ja muude heeblite arsenalis tulemi emotsionaalse väljenduse saavutamiseks.
Kui tahaks vähemalt 100-150 K täpsusega paika panna, peaks valge etaloni kasutama.
Eemal
Archie, see ongi see, mida tahan öelda, et kui kasutada vaikimisi ette antud seadeid, paneb puusse. Ja teise asjana, et see on siin vaikimisi laialt aktsepteeritud. Tean väga hästi, mida kujutavad "vari", "pilv" jne kelviniskaalal. Minu posti mõte oli see, et need on liiga laialt automaatselt kasutusel ja annavad ka keskmisele inimesele meeldiva, ehkki ebaloomuliku tooni. Reeglina inimestele meeldib tiba soojem toon rohkem. Sestap jäetaksegi ehk sageli meelegagi korrigeerimata. Nagu sinu päikeseloojangu näidegi.
Eemal
WB on teema omaette.
Parem jah mingi fiksitud WB asend. Viimasel ajal, käies mitmetel fotoretkedel, kus uusi digikasutajaid, märkan, et ka RAW-s pildistajad kasutavad auto-WB asendit. Kui küsin, et miks selline valik, et miks mitte RAW-s võtta siiski mingi kindla K väärtrusega, siis ega põhjendada ei osata. On selline arvamus, et apraadid on jube targad täna. Kui siis toon mahlase-rohelise-samblase metsaaluse näite, kus auto-WB keerab selle tugevalt magenta poole, et saada keskmestatud halli, mille tulemuseks on tunduvalt lahjem pilt kui tegelikkus, siis hakkab auto-WB toimimisalgoritm vastuse võlgu jäänutele pärale jõudma. Edasi, kui tegija tahaks RAW konvertoris auto-WB tehtud metsaaluse loomulikku värvi taastada, siis on see ikka keeruline küll, kui esiteks pole pildil ühtegi vähegi halli-neutraalset pinda, millest kinni haarata, ja pole ka colorimeetrias tugev, et teada WB käitumiskõverat RGB ruumis. Toimub ju WB seadistamine kahel teljel, B-Y ja R-G. Ja siis saabki metsaaluse värviks see mida tegija oma monitoriga näeb ja silmaga arvab.
Teema illustreeringuks ka üks pilt , kus WB käitumiskõver ja K-väärtused peal.
http://62.65.193.159/foto/color/CIE_1931_Lab.jpg
Eemal
Ahjaa, veel üks asi tuli meelde. WB määramisel on oluline ju, kas määratakse langeva valguse või peegeldunud valguse järgi.
Klassikaliselt määratakse WB langeva valguse järgi, kõik auto-WB seadmed mõõdavad ju peegeldunud valguse järgi.
Siit siis ka fundamentaalne erinevus tulemis. Üks hea klassikaline variant on võtta enne pildistamissessiooni langeva valguse järgi läbi krõpsupurgi valge plastikkaane. Säri +2EV ja sellest pildist teha "Custom WB". Kui nüüd ilm (ja valgustingimused) väga dramaatiliselt ei muutu, siis satub K suht täppi.
Eemal
Täpselt, suunad valgusallika poole. Metsa alla minnes oled selle eelnevalt juba teinud. Ega metsa all valgust mingi muu objekt ei anna (normaalselt) kui sama päike ja kuu. Keerulisemad WB määramise juhtumid on loodusfotos variant, kus osa plaanist päikesevalguses, osa jälle varjus. Varjus täitsa külm, kuna seda valgustab taeva sinine. sisefotodel keeruline jälle päevavalguslampide all, kus spekter pole pidev, vaid sakiline ja auklik. Ja teine juhtum, kus välguga pildistatakse hõõglampidega koos. Aga ka nendele variantidele on rohi. Looduses tuleb vahel ette välgu kasutamine täitevalguseks (linnufotod, silmale läike andmiseks ja peaaegu kogu makromajandus). Seal vaja siis kaks valgust kokku ajada. Päeva- ja välguvalgusega pole probleeme, vahe väike. Enamusjaolt läheb välgu ette mingi nihutusfilter, mis nihutab välgu kelvinid siia-sinna.
Eemal
Üks asi mis mul alati segaseks veits jäänud on see, et kui võtta mingi pilt aluseks kui Custom WB, siis kuidas kaamera sealt selle temperatuuri välja krutib? Kui pildistada mingit valget objekti, siis mingi varju osa jääb ikka peale, täpselt ideaalselt üle terve pildi valget saada ühtlasena on praktiliselt võimatu (isegi kui valget testkaarti pildistada). Ehk siis ka näide kuu mõttes, et kui tahta kuu järgi WB määrata, siis kuu pilti vist Custom WB-s ei saa kaustada kui just mega toru pole mis kuu üleni kaadrisse jätab? või olen milleski väga valesti aru saanud selles osas?
Eemal
No, ma ei tea. Te ajate nüüd viimase asja ka matemaatikaks ära. Kõige õigeb tuleb ikka pärast RAWs silma järgi paika ajades. Kasuks tuleb muidugi seda võimalikult peatselt peale pildistamist teha.
Eemal
toruonu see customWB määramisest oli juttu isegi kaamerate manualis, et terve kaader ei peagi olema üleni valge, mingi protsent kaadrist vist oli või midagi sellist, täpselt ei mäleta
Eemal
Jyrka kirjutas:
Kõige õigeb tuleb ikka pärast RAWs silma järgi paika ajades. Kasuks tuleb muidugi seda võimalikult peatselt peale pildistamist teha.
See on jah selline üldlevinud arusaam, et emotsioonil ei tohi raisku lasta minna aga julgen sellele vastu vaielda ja soovitan piltide töötlemise just võimalikult kaugemasse aega lükata, et emotsioon ununeks. Lõpptulemus on ju ikkagi see pilt mitte see ümbritsev keskkond mis seal just sellel hetkel oli. Siin looduspildis on palju selliseid pilte mis on emotsiooni poolt rikutud ehk siis sellised mida ainult autor ise oskab näha.
Eemal
CustomWB saamiseks tuleb kogu kaadrisse anda etalonvalge, histogramm valgest -1EV. Mõeldud on ikka GretagMacbeth või mõne teise värvifirma etalone. Valge A4 paber ei ole etalon, sest sisaldab ultraviolettpleegiteid. Silm ei näe, aga sensor tunneb ära ja paneb valge puusse -saad kollase "valge". Kui ei saa etaloni kogu kaadrisse, ei tasu CustomWB panna, las jääb mis oli. Lihtsalt pärast saad konverteris sellelt valgelt K kätte ja annad kõigile piltidele sama
K.
Eemal