Sa ei ole sisse loginud.
Üks asi on praktiline kogemus, teine aga kasutusvaldkond. Kui sa aremaid objekte taga ei aja siis pole väga vahet aga näiteks liblikate puhul tunnen, et enda 100mm makroobjektiiv(mitte Canoni oma aga samamoodi poolkaari ees) jääb sutsu lühikeseks mõnikord. 60mm oleks eriti vähe.
Eemal
60mm toru on EF-S, st. ta on mõeldud väikese sensori jaoks. Kui filmile teed või suurt sensorit plaanid, siis ta ei sobi. 100mm on superhea toru kuid on üsna piiri peal pikkuse osas - mutukate jaoks olen ammu 150mm makrot mõelnud. St. 60mm jääb üsna mitme rakenduse jaoks liiga lühikeseks. Kokkuvõte: kui hind probleemne on, telli meerikast, kuid võimalusel mine 100mm peale. See on kõige teravam optika, mida ma üldse näinud olen.
Eemal
Ma ütleks ka, et võta 100-ne. Kui canoni oma on liiga raske, siis Tamron
100-se vaatenurk ja pildistamiskaugus on lihtsalt makro jaoks "õigemad", parem kontroll tausta üle. Lisaks on ta sobiva pikkusega portreeks ja muidu detailide spottimiseks. 50-60mm puhul on tunne nagu digiseebiga üritaks makrotada.
Eemal
Ma ei tea konkreetsest 60mm suurt midagi, aga küsimus ei ole ka niivõrd EF või EF-S objes, vaid mida sellega teha tahad. Üks on ikkagi ca 2x pikem kui teine ja perspektiiv nende millimeetrite juures jääb samaks nii täiskaadri kui poolkaadri puhul, olenemata obje mountist. Ja 60mm mina ainsaks makroks ei soovita -- elementaarse kirjelduse, mis on selle fookuskauguse head ja vead makro juures, leiad siit: http://www.photopoint.ee/fotojutt.php?uid=29 (50mm all).
Eemal
Mis see kaal ometi nii oluline nüüd on. Ma olen aru saanud, et ikka pildid on olulised
Eemal
Noh, 50 mm makrod ja seebikad, mis saavutavad sama suuruse suhte 3 cm kauguselt, on ka olemas, aga arvesta sellega, et lähimat pildistamiskaugust arvestatakse ikka tööpinnast, st sensorist, mitte objektiivi esiklaasist. Nende lühemate torudega tuleb putukale ikka väga selga ronida. Aremad lasevad selle peale enamasti jalga. Kui lille või tootefotot vaja teha, siis ok. Looduses pole katsetanud, poes käes hoidnud küll.
Eemal
"Urmas kirjutab oma lehel muuhulgas et 20cm objektiivist on teatava ettevaatuse korral piisav, samas jääb mõningaid makroteemasid lugedes mulje, et alla poole meetri pole mõtet üritadagi."
Täpselt nii ongi, et erinevate piltide jaoks on tegelikult vaja erinevaid objektiive. Kui kui mõelda esimese makroobjektiivi ostmisele, siis minu soovitus on kindlasti 100mm. Isegi siis, kui Sa veel mõned aastad poolekaadrilisega pildistad.
Eemal
vtl kirjutas:
T*m kirjutas:
100-se vaatenurk [...] on lihtsalt makro jaoks "õigemad"
draa kirjutas:
...perspektiiv nende millimeetrite juures jääb samaks nii täiskaadri kui poolkaadri puhul, olenemata obje mountist.
Oot, 60mm APS-C sensori ees ja 100mm täiskaadri-sensori ees annavad ligilähedaselt sama suure vaatenurga (Canoni andmetel on see mõlemal 24° diagonaalis).
Seega olen 60mm-ga poolekaadrise ees täpselt samas olukorras olema kui 100mm-ga täiskaadri-sensori või 35mm filmi ees - samalt kauguselt saan sama kaadri sama perspektiiviga (Tänu sellele, et poolekaadrine sensor lisab oma crop-faktoriga lõplikule kaadrile juurde "suurenduse" 1.6x. Erinevused DOF-is jätaks praegu lihtsuse mõttes arvestamata)
Seep see asi ongi, et vaatenurk on jah sama, kuid perspektiiv mitte. Makrode juures ei saa sellest (eri suurusega sensoriga kaamerate puhul) tihti aru, kui pildil on ainult peaobjekt ja udune taust. Ja Sa ära võrdle täiskaader+100mm ja 60mm+poolkaader, vaid ikka mõlemat poolkaadriga -- Sa ju ei hakka 100mm kasutama täiskaadri ees.
Eemal
"Canon Camera Museumi andmetel lasti algne, mikromootoriga EF-100mm F2.8 makrotoru välja aastal 1990, mille 2000. a. asendas USM variant. EF-180mm 3.5L tuli alles 6 aastat hiljem - 199"
Ega siis valgus teistmoodi murduma pole vahepeal hakanud. Eks klassikalised optikalahendused ole kõik üsna ammu välja töötatud. Samas tehakse mudelitele pidevalt pisukest upgrade, millest aga suure häälega ei räägita.
Eemal
vtl kirjutas:
draa kirjutas:
Seep see asi ongi, et vaatenurk on jah sama, kuid perspektiiv mitte. Makrode juures ei saa sellest (eri suurusega sensoriga kaamerate puhul) tihti aru, kui pildil on ainult peaobjekt ja udune taust.
Kas siis samalt kauguselt sama vaatenurgaga võetud kaadril ei ole sama perspektiiv? Teoreetiliselt mõjutab perspektiivi ilmselt ka sensori suurus, aga seni kuni see jääb järgu võrra väiksemaks, kui kaugus pildistatavast objektist (sensori külg paar cm, kaugus objektist paarkümmend cm ehk kümnekordne vahe) ei tohiks 1.6 kordsest erinevusest vahet olla.
Täpselt samalt kauguselt on sama perspektiiv, sõltumata vaatenurgast (st kropp või mitte kropp). Ainult et 60mm pead sa sama suurenduse saamiseks lähemale minema ja perspektiiv sõltub sinu kaugusest pildistatava suhtes. Seega praktilisest seisukohast tehes sama _suurendusega_ (mitte kaugusega) pildi 60mm ja 100mm-ga tulevad erineva perspektiiviga pildid. Sama kaameraga tehes.
Ehk aitab paremini selgitada see artikkel http://www.earthboundlight.com/phototip … ength.html
Eemal
No tegelt ei ole võimalik mingi objektiivi sobivust sulle paberi peal välja mõelda. Pigem: a) analüüsi oma vajadusi ja b) mine keera mõlemaid poes ette ja püüa vitriinis olevatest pisividinatest makropilte teha.
Ma ise kasutan väga vähe 50-60mm kanti jäävat fookuskaugust, samas 100 kandis jällegi on üks lemmikuid - zenidiga oli 135-ne jupiter väga mõnus, praegu cropdigi ees 90mm makro, seda mitte ainult makroks vaid ka portreeks ja üritustel nägude spottimiseks. Sigma 50mm makrot proovisin ise samamoodi poes ja no ei olnud "õige" ka lähipilte tehes, rääkimata muidu kitsavõitu kasutusest minu harjumuste juures.
Eemal
vtl kirjutas:
draa kirjutas:
Ja Sa ära võrdle täiskaader+100mm ja 60mm+poolkaader, vaid ikka mõlemat poolkaadriga -- Sa ju ei hakka 100mm kasutama täiskaadri ees.
Seda küll, aga minu point oli selles, et kui vanasti 100mm-ga filmikaamera ees makrotööga hakkama saadi[1], miks siis täna sama vaatenurgaga 60mm cropiga digi ees ei päde?
[1] Canon Camera Museumi andmetel lasti algne, mikromootoriga EF-100mm F2.8 makrotoru välja aastal 1990, mille 2000. a. asendas USM variant. EF-180mm 3.5L tuli alles 6 aastat hiljem - 1996
Saab hakkama tõesti, 1960. aasta autoga saab ka tänapäeval sõidetud :-). OK, ok, see oli veidi ülepingutatud võrdlus. Aint alternatiive on juures, mis parandavad piltide tegemise võimalusi kohtades, mis varem olid keerulised ja vajasid kõvat nokitsemist.
Ma saan aru Su loogikast 60mm poolkaadri ja 100mm täiskaadri võrdlemisel, kuid Sina ju hakkad ikkagi kasutama mõlemat pooklkaadri ees -- mis Sa siis oma kaalukausil teise obje vale kaamera ette paned? --> "Kasutusse läheks APS-C sensoriga kaamera ette." Küsimus oli ikkagi ju kahe võrdsetes tingimustes võrdluses, mitte, et kas 60mm annab filmikaamera 100mm mõõdu välja või mitte.
Eemal
Einoh, võta see 60 mm siis ära. Ega keegi sind keelata saa...
Eemal
vtl kirjutas:
draa kirjutas:
Täpselt samalt kauguselt on sama perspektiiv, sõltumata vaatenurgast (st kropp või mitte kropp). Ainult et 60mm pead sa sama suurenduse saamiseks lähemale minema ja perspektiiv sõltub sinu kaugusest pildistatava suhtes. Seega praktilisest seisukohast tehes sama _suurendusega_ (mitte kaugusega) pildi 60mm ja 100mm-ga tulevad erineva perspektiiviga pildid.
Nõus.
Segadust tekitab asjaolu, et 35mm täiskaadri ees oleva makroobjektiivi suurenduskoefitsent ei ole lõpptulemuselt üks-üheselt võrreldav poolkaadrise kaamera ees olevaga. Teiste sõnadega, täiskaadri-aparaadi korral annab 1:1 suurendusega makroobjektiiv lähimalt võimalikult kauguselt meile kaadri servast serva kujutise 35mm laiusest objektist, poolekaadrise sensori ja sama suurenduse korral mahub kaadrisse servast serva 22mm objekt, ehk 35mm kujutise kaadrisse mahutamiseks peame objektist eemale liikuma või lühema fookuskaugusega objektiivi võtma.
Mu meelest suurenduskordaja on ikka sama, sest see on ju objekti 'elusuuruse' järgi võetud ja 'elusuurus' ei muutu isegi mitte siis, kui pildistama tuleb poolkaadriga kaameraga piltnik :-). See suurenduskordaja mõiste üldse on veidi vildak tänapäeval, kui sensoreid on igat mõõtu -- kes mõõdab seda 10x15 väljaprindi järgi (ja nt seal on elusuuruses ta peal), kes ma ei tea mille järgi.
Eemal
vtl kirjutas:
vtl kirjutas:
...minu point oli selles, et kui vanasti 100mm-ga filmikaamera ees makrotööga hakkama saadi, miks siis täna sama vaatenurgaga 60mm cropiga digi ees ei päde?...
draa kirjutas:
Saab hakkama tõesti, 1960. aasta autoga saab ka tänapäeval sõidetud :-). OK, ok, see oli veidi ülepingutatud võrdlus. Aint alternatiive on juures, mis parandavad piltide tegemise võimalusi kohtades, mis varem olid keerulised ja vajasid kõvat nokitsemist.
Nagu ma juba kirjutasin Urmase kirjale vastuseks, et ilmselt ei valitud 90. a. seda sadat millimeetrit juhuslikult ega ka mitte sellepärast, et tehnika areng poleks pikemat fookuskaugust lubanud, vaid ilmselt oli tegu mingi optimumiga, turu nõudlusega vms.
Ma olen suht veendunud, et ka hilisem 180mm valik ei tulnud lihtsalt niisama... või need praegu järjest tihedamini lisanduvad 150mm jms makroobjed.
Eemal
vtl kirjutas:
draa kirjutas:
Mu meelest suurenduskordaja on ikka sama, sest see on ju objekti 'elusuuruse' järgi võetud ja 'elusuurus' ei muutu isegi mitte siis, kui pildistama tuleb poolkaadriga kaameraga piltnik :-). See suurenduskordaja mõiste üldse on veidi vildak tänapäeval, kui sensoreid on igat mõõtu -- kes mõõdab seda 10x15 väljaprindi järgi (ja nt seal on elusuuruses ta peal), kes ma ei tea mille järgi.
Suurenduskordaja korral peaks sama kroppfaktori printsiipi rakendama, nagu 35mm ekivalentsete fookuskauguste (õigemini vaatenurkade) arvutamisel. Või siis näitama suurendust protsendina kaadrisuutusest.
Sensorisuuruseid väljaprinte me ju ei tee - pilt venitatakse väljundmediale (on see siis etteantud suurusega paber või aken ekraanil) ikka servast serva, olenemata sensori suurusest.
PS. Jutuajamine hakkab juba IRC-d meenutama - selle aja sees, kui oma teksti kirjutad, tuleb eelmisele kirjale 3 vastust ära.
Sedand küll. Ainult et algul oli sellele reaalne vaste ehk 'elusuurus' --> objekti reaalne suurus = suurus filmi pinnal. Nüüd on 'film' erineva suurusega jne, et enam ei saa õieti sotti, mille järgi keegi mõõdab.
Eemal
vtl kirjutas:
draa kirjutas:
...Ma saan aru Su loogikast 60mm poolkaadri ja 100mm täiskaadri võrdlemisel, kuid Sina ju hakkad ikkagi kasutama mõlemat pooklkaadri ees -- mis Sa siis oma kaalukausil teise obje vale kaamera ette paned? --> "Kasutusse läheks APS-C sensoriga kaamera ette." Küsimus oli ikkagi ju kahe võrdsetes tingimustes võrdluses, mitte, et kas 60mm annab filmikaamera 100mm mõõdu välja või mitte.
Asi oli selles, et mind huvitas peamiselt nende kahe obje kvaliteedivahe (joonis, moonutused, CA, värviülekanne...), kõik kommentaarid aga kaldusid nende kahe pikkuse võrdlemise peale.
See, et üks teravustab lähemalt, oli mul algusest peale selge ja ka esimeses kirjas ära toodud. Enivei, kuna mul praktilised makrokogemused puuduvad, siis oli kogu eelnev jutt igal juhul õpetlik ja kasulik ning tänud kõigile, et sai teema rohkem lahti nämmutatud.
Ma ei usu, et siin keegi sellist kvaliteedivõrdlust sulle tuua suudab. Olen ise kasutanud Sigma 50mm, Canoni 100mm ja 180mm ja MP-E-d, aga selles osas ma küll suurt vahet neil ei tee, et väita, et üks või teine on selgelt parema joonisega või vähemate moonutustega.
Mis mind selle 60mm juures kõhklema paneks on hoopis see, et Canon teeb headede toodete kõrval ka jama madalamas klassis (nagu tegelt kõik teised tootjad ka) ja see EF-S viitab otseselt madalama (ehk mitte profi)klassi tootele.
Eemal
60 mm obje vaatenurk on u. 40' kraadi ja 100 mm-sel u. 24' kraadi- olenemata kui suure tüki sa kaadrist välja lõikad, jääb see nurk ikka samaks ja määrab ka perspektiivi. Kumb objektiiv rohkem sobib- seda ei saa keegi teine ette kirjutada. Selle üle arutamine kipub mõtetuks muutuma ilma reaalse kogemuseta.
Eemal
"Aga mida Urmas ütles?"
Olen kasutanud 100mm makrot väga heade tulemustega filmikere ees. Siis kasutasin 100mm makrot väga heade tulemustega poolekaadrise digikere ees. Ja praegu kasutan seda väga heade tulemustega täiskaadriga digikere ees.
Mul puudub isiklik kogemus mistahes EF-S seeria objektiiviga. Olen neist kogu aeg teadlikult hoidunud, sest minu jaoks oli poolekaadrine digikere juba ostes selgelt teadvustatud vaheetapp. Elu on näidanud selle loogika paikapidavust. Kui hinnata internetiarvustusi, siis on kogu arutlus teemal 60mm või 100mm pole arutlus pildi kvaliteedi üle vaid arutlus selle üle, kas valida EF või EF-S ja siit tulenevate piirangute-võimalustega.
Eemal
vtl kirjutas:
Kuna tegu on teadliku segmenteerimisega, siis ei ole ka põhjust karta, et Canon oma EF-S seeria selleks välja töötas, et paari-kolme aasta pärast ära tappa. Vaadates seda, et tänane APS-C on oma kvaliteedilt paljude klientide nõudmistele piisav (võrdle digikompaktide mikrosensoritega!), siis jääb ka EF-S üsna tõenäoliselt pikaks ajaks likviidseks.
Kindlasti ei kao poolkaadri digipeeglid turult. Odavam tootmishind ja korralik pildikvaliteet on piisav argument, mis seda jääb elus hoidma. Küll aga saab ja jääbki saama täiskaadriga samade MP-de juures parema kvaliteedi kui väikese sensoriga.
Miks Nikon pärast pikka targutamist poolkaadri eeliste üle tänavu lõpuks täiskaadri tegi ja miks selle näidispiltide kvaliteet tema enda varasemast reast poolkaadrile pikalt ära teeb?
Nii et küsimus on lihtsalt selles, kas kavatsed tulevikus edasi areneda või jääbki pildistamine vaid hobiks.
Eemal
vtl kirjutas:
Kui paljud meist selliseid (õigemini, sellise väljundiga) pilte teevad, kus poole- ja täiskaadrise sensori vahe tulemust mõjutab?
Minu juttu tuleb alati mõista kvaliteetse A2-A1 suuruse näitusepildi tegemise kontekstis.
vtl kirjutas:
Ma ei oska Nikoni kohta midagi kommenteerida, kuna asja ainult eemalt näinud. Tahaks neid pikalt ära tegevaid võrdluspilte näha.
Lehitse siin: http://www.dpreview.com/forums/
vtl kirjutas:
Aga mis marketroidide toitmisse puutub, siis tänasel päeval võin küll kahjuks peeglisse vaadates nentida, et "arenemine" seisneb peamiselt oma varustuse, mitte lõpptulemuse ehk fotode parandamises
Uus toru/tehnika, mistahes jubin osta alles siis, kui oled endale selgelt sõnastanud olemasoleva tehnika puudused ja näed uues asjas ära selge edenemise. Ja kui ostad, siis pigem vähem aga paremaid jubinaid.
vtl kirjutas:
Kui veel "arengust" rääkida, siis miks me 35mm-ga piirdume - keskformaat annaks ju veelgi paremat kvaliteeti.
Mul on üks putukapildiraamat, kus mees tegi keskformaadiga makrosid. Seda küll filmiajastul. Looduses, iseäranis makromaailmas keskformaat digis suurt edu ei anna. Eriti kui silmas pidada seda, et digiajastu suured kaamerad on paraku jäänud stuudiopildigurmaanidele. Üle ISO200 nad naljalt ei lähe. Looduses on tihti rohkem vaja. Maastikul, miks mitte. Lembit Tenno teeb ju päris uhkeid pilte oma A4 suuruse slaidiga.
Aga alati tuleb meeles pidada, et tehnika ei tee pilte vaid inimene, kes tehnikat kasutab.
Eemal
Ma võtaks sajase, sellega ei saa eksida. Kui paari-kolme aasta pärast täiskaadri võtad, siis tuleb nagunii 60mm maha müüa, seega pole vahet. Kui uue ees 100mm kipub kehvemaks jääma ja hakkad ihkama 180mm, siis saad 100mm ka maha müüa. Ühel juhul tuleb kindlasti müüa, teisel juhul võib olla. Seepärast võtaks ma 100mm.
Nikoni faile saad vaadata siin:
http://www.robgalbraith.com/bins/index.asp
Eemal
vtl kirjutas:
b) Ma ei kavatse lähima paari-kolme aasta jooksul täiskaadri-digikere osta (Ülaltoodud soovituse järgi: "ma ei ole enda jaoks aru saanud ega sõnastanud olemasoleva poolekaadri-kere puuduseid)
Hea objektiiv kestab rohkem, kui paar-kolm aastat.
Eemal
vtl kirjutas:
Tehnilised argumendid selged, aga ma ei saa ikka aru sellest emotsionaalsusest, mis osade objektiivide või kinnituste ümber käib.
Näib, et sa ikka tahad hullult seda EF-S makrot aga foorumist loodetud heakskiitu ei tule. Mees teeb oma otsused ikka ise ja küllap se toru pilti ka teeb
Oled juba pealt nädala pildistamise asemel raisanud aega tühja arutelu peale, on se siis seda väärt.
Eemal
Said vist jah oma väärtusliku võidu kätte- peavõidu. Keegi ei viitsi enam vaielda ega oma "olematut" kogemust jagada. Ühtlasi sai murtud see eelarvamus, et vaadates lahtisest uksest ja hiljem lukuaugust on fookuskaugus ikka sama.
Aga palun ära neid 3 lauset enam uuesti copy!
Eemal