Käesolev pilt on autorikaitse objekt ja selle mistahes vormis kasutamine/levitamine ilma autori otsese loata on keelatud.
Autor: Erik Mandre  Saada kiri autorile
Pilt lisatud: 01.06.2010

Pilk läbi udu

Metsloomad

Varahommikuses tihedas udus.

4.21
Avatar Urmas K (kaljukotkas@5.00) 2010-06-01 11:37:09 | Koduleht
Tundub, et oli pikem kohtumine. Kas mõnda sellist kaadrit ei õnnestunud saada, kus loom mujale vaataks või autorile just nii meeldibki?
 
Avatar Erik Mandre (võsavillem@5.00) 2010-06-01 12:12:48 | Koduleht
Ikka õnnestus, aga seekord otsustasin jagada sellist pilti ning jah autorile just nii meeldibki - põdraemanda rahulik pilk, rahulikus keskkonnas. Ma ei leia, et loom peaks alati ilmtingimata mujale vaatama, seni kuni loom on rahulik ja ei ole kramplikult valmis plehku panema, sobivad mulle igati ka pildid, kus loom vaatav pildistaja suunas. Udu oli nii paks ja ma olin ka päris hästi põõsastike varjus, et egas põdraemand saanudki sotti, kes seal tegelikult on ja seda kuni kohtumise lõpuni. Aga mõistagi katikuklõpsud äratasid temas huvi ja tähelepanu - neid ei saanud ma kuidagi summutada.
 
Avatar Urmas K (kaljukotkas@5.00) 2010-06-01 12:58:24 | Koduleht
Jah, ega naljalt ei õnnestugi peegelkaameraga pilti nii teha, et põder ei kuuleks, eriti veel sellises vaikses hommikus. Aga kui loom mujale vaatab, siis jääb vähemalt mulje, et loom on omaette. Kuigi see mulje on enamasti ekslik, annab ta pildile palju juurde. Mitte, et otsavaatamine midagi vähemaks võtaks:)
Kas emand oli üksi või oli ka pisiperet?
 
Avatar Erik Mandre (võsavillem@5.00) 2010-06-01 13:41:07 | Koduleht
@Urmas: emand on üksi. Mis puudutab seda omaette olekut, siis egas loom ongi ju omaette, aga väliskeskkond loob alati põhjuseid ühele või teisele poole vaatamiseks. Seekord olin selleks väliskeskkonna üheks osaks ka mina, kes põhjustas aeg ajalt väikseid klõpse, millele tuli tähelepanu suunata, sama moodi nagu mõnele oksaraginale kusagil metsas. Mul on olnud juhuseid, kus tänu metskitsele on jäänud põdrast pilt saamata, sest kits söendas metsas kuivanud oksale astuda ja see raksatus peletas põdra minema. Ühesõnaga metslooma instinktid ja tähelepanu koondub pidevalt mingile objektile. Põdral meeldib teatavasti olla omaette, rahulikult. Kui loom vaatab parasjagu mujale, siis egas ta ju tegelikult rohkem omaette ole kui pildistaja või mõne teise objekti suunas vaadates, aga selge see, et igaüks tõlgendab pilti omamoodi ja eks maitsed olegi erinevad.


Egas metsloom ei saa kunagi

, vaatab ju teine ringi siia sinna olenemata sellest . Eks põder nagu iga metsloom vaatab pidevalt ringi siia-sinna, kuula
 
Avatar Erik Mandre (võsavillem@5.00) 2010-06-01 13:42:09 | Koduleht
Tore, et ma alumise osa teksti katkenditest kustutamata jätsin :)
 
Avatar Urmas K (kaljukotkas@5.00) 2010-06-01 16:22:22 | Koduleht
Udu iseenesest on hea, kuid siin tundub, et selline lausudu (uduviiru asemel) kõige suurepärasemalt vist ikka ei tööta. Väga hea sellegipoolest
4
Avatar Erik Mandre (võsavillem@5.00) 2010-06-01 17:07:16 | Koduleht
Hmmm nii huvi pärast, miks siis siin pildil see lausudu ei tööta? Tahaksid rohkem seda rabaäärset kasemetsa taustana näha? Ega mul muidugi midagi teha ei olnud, udu oli tõsiselt kogu rabalagendiku enda alla matnud ja päris keeruline oli üldse põtra korralikult fookusesse saada - vahepeal lihtsalt ei näinud läbi udu piisavalt hästi, et objekti piinlikuseni teravaks fokusseerida ja ega pildiotsija klaasi pidev uduseks minemine ka siin kaasa ei aidanud, sadadest sääskedest rääkimata, kes mind sõna otseses mõttes ära kasutasid :) (sääskede materdamiseks vajalikud äkilisemad liigutused oleksid kindlasti põdra eemale peletanud) Aga seekord olid tingimused sellised ja minuarust võrdlemisi omalaadsed ja antud keskkonda igati sobilikud - annavad sellise maheda olustiku.
 
Avatar Seiraja (karuott@5.00) 2010-06-01 17:21:29
jube pikad jutud. :) meeldib udu, selliselt et pilti vaadates on külma niiskust lausa füüsiliselt tunda. ei meeldi, et jalad on varjus ja see et ta nii kaugel on. mulle meeldib rohkem "karbis". siin samas keskkonnasõbralikum raamistus võimaldab udul domineerida. novot, pean seedima veel.
 
Avatar Erik Mandre (võsavillem@5.00) 2010-06-01 17:44:55 | Koduleht
@Seiraja: küll sa kunagi õpid väärtustama ka veidi kaugemaid võtteid, kus pääseb looma ümbritsev keskkond samuti löögile :) Minu jaoks on sellistel kaadritel sageli suurem väärtus kui neil, kus ma olen põdraga 10-15m peal silmitsi ja mõtlen milline osa põdrast sisse kadreerida ja milline välja jätta ning kus tausta roll on sisuliselt olematu, sest seda nagunii kaadrisse ei jää. Eks neid lähemalt võetud põdrakaadreid ole mul ju samuti, aga üha enam meeldib mulle just rohkem ka looma ümbristevat keskkonda kaadrisse jätta. Seega mitte mingil juhul ei sooviks ma sellisel hetkel loomale lähemal olla. Kusjuures antud juhul oleks mul see suure tõenäosusega ka õnnestunud. Karbitamised jäägu neile, kes on oma looduspildistamises alles selles staadiumis, kus peamiseks saavutuseks on see, mitme meetri peale loomale pääseti ja kaader ära suudeti klõpsata. Eks minulgi oli aegu, kus oli soov alati loomale võimalikult lähedale saada, ühelt poolt tingis seda kasutatav tehnika (obje vähene fookuskaugus), teisalt muidugi eks seegi ole omaette elamus - praegusel hetkel selleks suurt tungi mul ei ole. Mis puudutab jalgu, siis sellises künklikus ja põõsastikuga kaetud rabas näeb neid vaid siis kui põder sörgib või muidugi ka siis kui ta su peale peaks mingil põhjusel vihaseks saama ja esijalgadega oma jõudu demonstreerima - viimasel juhul on need ka viimased jalad mida sa eales näed! :)
 
Avatar Tarmo K. (põdrapull@4.07) 2010-06-01 18:09:27 | Koduleht
Mis põhjusel põdral nõ. kujuteldavad jalad kaadrist välja jäetud on?
Isiklikult sooviks alla ruumi juurde.
 
Avatar Erik Mandre (võsavillem@5.00) 2010-06-01 18:18:49 | Koduleht
@Tarmo K: Miks peaks kujutletava jalgade pikkuse jagu udust esiplaani kaadrisse alla sisse tooma ning seda kauni taustaks oleva kasemetsa arvelt? Keha ja jalad sulanduvad siin kenasti esiplaani põõsastikku ja kaovad nendesse täielikult, seega minuarust selline kadreering on rohkem kui õigustatud. Kaldun arvama, et enamus looduspiltnikest on selles osas minuga samal meelel. Ma ausalt öeldes isegi ei kujutaks ettegi, et ma jätaks antud pildi all veel oma 2-3cm jagu seda udust põõsastikku, see viiks pildi rütmist totaalselt välja.
 
Avatar Erik Mandre (võsavillem@5.00) 2010-06-01 18:27:13 | Koduleht
@Tarmo K: heida kasvõi pilk oma enda loomingule - nt. põdranooruki või siis silma pilgutava kitse pildile ja mõtle, kas sa sooviksid nende piltide puhul alla looma jalgade jagu ruumi juurde? ;) Ilmselt vast mitte, sest see udune esiplaan ei annaks pildile mitte mingit lisaväärtust, vaid pigem just kahandaks seda, sest see viiks need pildid tasakaalust välja.
 
Avatar Seiraja (karuott@5.00) 2010-06-01 19:03:58
nõup! siinses 600 px keskkonnas mu meelest ei mängi keskkond liiga hästi kaasa. kui räägime suurest väljatrükist siis "karbid" ei ole liiga põnevad ehk nõus et seal keskkond beats karp. siin aga jääb nüanss peitu ja seetõttu pääseb üleeelusuurune objekt paremini mõjule, arvan ma. lähedale saamine ei ole teema, kuna mul see vajadus (veel) puudub.
pilti pean seedima veel, Tarmo K ütles vist ära asja mis mind samuti häiris, kuid mida formuleerida ei osanud.
 
Avatar Urmas K (kaljukotkas@5.00) 2010-06-01 19:17:37 | Koduleht
Ma siis annan kah aru:), udu kohta. Loom on udus just sellises vahepealses kauguses, kus silm hakkab nagu detaili otsima, kuid seda leida on raske. Parem oleks kui loom oleks sedavõrra lähedal, et detail enam-vähem olemas, aga taust udune või siis selline super uduviirg nagu Seiraja põdrakal. See eeldaks muidugi loomale lähemal olemist ja lühemat toru. Karpi kindlasti ei tahaks, selles osas olen autoriga nõus. Jalgade osas ei oska ka midagi suurt ette heita. Väga hea pilt, aga ahhetama ei pane. Mis teha, Erik ise on taseme ette pannud:)
 
Avatar Erik Mandre (võsavillem@5.00) 2010-06-01 19:23:47 | Koduleht
Ohh jeerum.... ma tõesti ei oska nende viimaste kommide peale midagi muud kosta :) 600px pildil ei ole miski nii hea kui suuremalt vaadates, aga sisu jääb pildil siiski samaks ja see on ka 600px pealt hoomatav. Miskipärast hakkab mulle üha enam tunduma, et viimastele kommenteerijatele on pigem autor jalgu jäänud, mitte niivõrd pilt, mis iganes need põhjused ka ei ole! ;) Selliste piltide puhul, kus looma keha ja jalad sulanduvad esiplaani, jääb allapoole lisaruumi soov mulle täielikult arusaamatuks ning julgen arvata, et ma ei ole kaugeltki mitte ainuke, kasvõi ainuüksi selle pinnalt, et LP-s on küllaga kõrgelt hinnatud pilte, milledel nö mõttelisi jalgu kaadrisse pole jäetud - võtke kasvõi hetkel tegija jänku pilt, aga neid näiteid ma võiksin tuua kümnete kaupa ja jutt käib kõrgelt hinnatud piltidest, mitte kogunomenklatuurist. Mõistagi ei pea see asjaolu olema mingiks eeskujuks, küll aga põhistab selliste loomingute rohkus sedalaadi kadreerimist. Allapoole ruumi jätmine sellistel puhkudel saab olla tingitud vaid lisaväärtust andvast esiplaanist, mitte asjaolust, et tegelikult ulatuvad looma jalad, mida me pildil nagunii ei näe, allapoole. Sirvige natuke teiste loomingut ja mõelge selle teema üle ning siis võime seda uuesti arutada kui tõsiselt arvate, et selleks peaks veel põhjust olema - mina isiklikult seda ei arva.
 
Avatar Erik Mandre (võsavillem@5.00) 2010-06-01 19:35:57 | Koduleht
@Urmas K: vaatamata sellele, et siinsed enamik kommenteerijaid ilmselgelt teavad, kes on pildi autor, ei peaks seda eraldi esile tõstma, muidu kaob väiksemgi point sellel 3-päevasel anonüümsusel ära. Lihtsalt väike vahemärkus. Tulles tagasi su kommentaari muu osa juurde, siis pagan, mis detailitäiuslikkust siit 600px pildilt sa otsid? Mina tõesti ei ole süüdi, et siia vaid 600px pilte saab üles laadida. Antud pildil on reaalselt detaili küllaga (tublisti rohkem kui enam-vähem) ja tegelikult on see ka siit väikese pildi pealt kenasti hoomatav, aga tõesti kastepiisad põdra ninakarvades sellistel keskkonnakaadritel esile ei kerki ja ei peagi kerkima, sest rõhk on sootuks teistel detailidel. Muidugi loomale nina alla ronides ja suures plaanis looma jäädvustamisel jääb ka 600px pildil detaili rohkem silma, aga see ongi juba teistsugune pilt (portree). Eristage portreed keskkonnakaadritest.
 
Avatar Urmas K (kaljukotkas@5.00) 2010-06-01 19:58:39 | Koduleht
Mulle jääb mulje, et udu on nii tihe ja autor loomast nii kaugel, et seetõttu detaili pole näha, mitte pidli väiksusest tingituna. Midagi pole teha, silm lihtsalt hakkab puurima aga läbi ei puuri:) Parem oleks, kui sellist puurimisisugi ei tuleks. Pealegi jääb tänu üleüldisele ühtlasele udule mulje justkui oleks kontrast maha keeratud. Aga hommikuti vist sellist viirudu nii väga polegi, see rohkem õhtu teema.
P.S. Kust minagi tean, kes autor. Ma lihtsalt vihjasin, et Erik on meie kaasvõitleja, kes on teinud ühe parima põdraka, kus formaat väike, udu taustaks ja laheda pilguga paraja detailiga põder paneb ahhetama...
 
Avatar Urmas K (kaljukotkas@5.00) 2010-06-01 20:13:23 | Koduleht
Autor ei ole kindlasti kellelegi jalgu jäänud, lihtsalt põdramehed on kokku saanud ja tahavad natuke põdrajuttu ajada:)
Näiteks maastikupiltide all pole mul kahjuks midagi arutada või uurida...(
 
Avatar Erik Mandre (võsavillem@5.00) 2010-06-01 20:17:25 | Koduleht
@Urmas K: Ega neid lausudus põdrapilte siin ju paljut polegi, seega mõistagi mõjub see teistsugusena kui enamik siinseid põdrapilte. Selge on ka see, et lausudust ei paista looma nii palju läbi kui selgel ilmal, isegi lähema kaadri puhul - uduloor võtab paratamatult oma ja teeb ka tegelikult pildistaja töö raskemaks. Olin tegelikult positiivselt üllatunud, et sellise tiheda uduga, mul õnnestus keskkonnakaadris nii hästi loomadetaili pildile saada. Võibolla viimasest tulenevalt olen ka veidi hämmingus selle detailijutu pärast, aga las olla. Sellest kontrasti jutust ei saanud ma ka hästi aru. Midagi ei ole siin maha keeratud. Selline pehmus lausudu ja varahommikuse hämaruse puhul looduses valitsebki. Kõik vastab oma silmaga nähtule. Aga ok olgu igal ühel oma arvamus. Ma tõesti ei viitsi vaielda asjade üle, mis ei tundu kuidagi olevat ilmsed, vaid pigem pastakaimemise laadi teematika. PS! Viirudu esineb ka hommikuti, aga tollel hommikul oli lausudu. Viirudu korral oleks tegemist sootuks teistlaadi pildiga - kas parema või halvema, see juba maitse küsimus - mina erinevaid ilmastikuolusid niiviisi kastidesse ei lahterda. Erinevad ilmastikutingimused pakuvadki erinevaid vaatamisväärsusi ja igas ühes neis peitub oma kuld!
 
Avatar Seiraja (karuott@5.00) 2010-06-01 22:21:14
autorit ei saa kommentaatorid teada, vaid üsknes arvata. seetõttu saab "jalgujäämine" olla riskiga kaalutud ettevõtmine. kui autor oleks tõekindlalt teada ja "jalgu jäänud", siis oleks ju lõdvalt saanud 1 kohe ära kärtsata.
nali naljaks, kuid minu jaoks küsimus, kas on väga hea või suurepärane pilt. miski pildis ei ole "päris õige". ei oska täpselt seletada, on see "lõigatud jalad" või muu kompositsioon, kuid suurepärast vist välja ei mängi. meeleolu on olemas. pigem siiski väga hea poole.
4
Avatar Erik Mandre (võsavillem@5.00) 2010-06-01 23:48:29 | Koduleht
@Seiraja: ära end nüüd nii võhikuks ka tee. Autorit saab antud juhul väga hästi teada! ;) Aga vahet pole, konstruktiivne kriitika ja arutelu on alati teretulnud.
 
Avatar Toomas Ili (kaljukotkas@4.68) 2010-06-02 00:08:23 | Koduleht
Vaid antud juhul? ;) Erik, sa reedad end ikka praktiliselt iga enda "Uue pildi" staatuses foto all kaks korda enne, kui nimi välja ilmub.
 
Avatar Gaida Jakson (põdrapull@4.05) 2010-06-02 00:47:45 | Koduleht
No aga vaadake:põdral on suva. mis jutt pildi all on:) Loom on kenasti läbi paksu udu jäädvustatud. Autoril on selles suhtes vedanud, et udu- on, põder- on...mis siin veel tahta!? Ehk tiba ruumi alla.
 
Avatar Seiraja (karuott@5.00) 2010-06-02 07:59:10
kuis' siis saab Seiraja väga hästi teada? arvata-oletada-eeldada saab ainult seniks, kuni autor ise ei ole oma autorsust avaldanud või seda ei ole teinud siinne portaal. korduvalt viidatakse "Erikule." ma tõekindlalt ei tea, kas jutt käib kuulsast viikingist Erik Punasest, inglasest loodusfotograafist Eric Hoskingist, rootslasest fotograafist Erik Malmist või näiteks loodusfotograafist ning heast väitlejast Erik Mandrest. :)
 
Avatar Tarmo K. (põdrapull@4.07) 2010-06-02 08:49:23 | Koduleht
Minu jaoks on just praegu pilt tasakaalust ära. Pisut tahaks alla ruumi juurde (ma ei räägi 3 cm-st:) ), isegi kui kabjaotsad jääksid lõigatuks.
4
Avatar Erik Mandre (võsavillem@5.00) 2010-06-02 09:07:41 | Koduleht
Nüüd kus mu nimi juba korduvalt välja öeldud, võib vast suuremana kah seda pilti näidata. PS! Arvestasin suurema pildi juures mõnevõrra ka siit saadud tagasisidet  ;)
http://erikmandre.pri.ee/index.php?showimage=149
 
Avatar Uve (kaljukotkas@4.76) 2010-06-02 11:18:29 | Koduleht
Seiraja kas sa ei teagi et need kõik keda sa nimetasid ongi üks ja sama, meie Erik :)
4
Avatar Urmas K (kaljukotkas@5.00) 2010-06-02 11:21:17 | Koduleht
See Sinu kodukal samast seeriast pilt "Sammudes läbi udu" on looma paigutuse mõttes minu jaoks palju parem - põder omi asju ajamas, nägu vaatab mujale ja samm kah sees.
 
Avatar Tarmo K. (põdrapull@4.07) 2010-06-02 12:59:26 | Koduleht
Koduka variant on ju suurepärane :)
 
Avatar Erik Mandre (võsavillem@5.00) 2010-06-02 13:06:11 | Koduleht
Jah Tarmo andsin alla :) ja andsin alla tiba ruumi juurde. Tore kui selline variant on siis nüüd meelepärasem.
 
Avatar Alo Eenmäe (reinuvader@3.70) 2010-06-02 20:38:57
Juttu jätkub selle pildi alla kauemaks:D Väga hea jäädvustust põdrast ja paks udu on siin igal juhul boonuseks. Kui autori pilte vaadata ja ISO valikut, siis ise võin sellistest isodest vaid unistada ja no kurja kui ISO 1000 on nii puhas, siis ajab ikka tsipa kadedaks küll! Lähenesin eelmisel nädalal kahele põdrale ja sain mõnusasse kaugusesse, aga pilti ei kannatanud teha, sest 40D iso 800 ei kannata ikka väga kriitikat:D ja sääsed va kurjamid ei lasknud põdral korralikul paigal ka seist - kell oli umbes 22:15
4
Avatar Peeter Nahko (mesikäpp@4.97) 2010-06-03 10:10:41 | Koduleht
Kuidagi ei istu mulle see kõhupeal seisev põder, siin tundub mulle, et isegi kõrgem võttenurk oleks parem olnud, praegu on alt ebamugavalt lõigatud ja üleval tühja liialt.
3
Avatar Janek (reinuvader@3.25) 2010-06-06 14:43:47
Kas tõesti kõige pikema kommentaari joruga  pilt LP´s? :))
5
Avatar Urmas K (kaljukotkas@5.00) 2011-10-06 10:47:44 | Koduleht
Minu eelistus sellest seeriast kuulub kindlalt sellele variandile: http://erikmandre.planet.ee/index.php?showimage=148
 
Pildi kommenteerimiseks pead olema sisse loginud ja ise vähemalt nelja pildi autor...